..."Αξονικοί. κυρίαρχοι στόχοι κάθε φορέα που θέλει να υπηρετεί την ανάπτυξη του ανθρώπινου και κοινωνικού κεφαλαίου πρέπει να είναι:
H μετουσίωση της προσωπικής ιστορίας, των προσωπικών εμπειριών σε προσωπική συνείδηση. Η μετουσίωση της συλλογικής πορείας, εμπειρίας, ιστορίας, σε συλλογική συνείδηση."...Παρακάτω παραθέτουμε μία συνοπτική αποτύπωση του οράματος της ΚΛΙΜΑΚΑ για τη λειτουργία και το ρόλο των Οικοτροφείων σε όλα τα επίπεδα, όπως αυτό είχε καταρτισθεί το έτος 2000.
© Το οικοτροφείο - Στατική και Δυναμική Θεώρηση
Ø Στατικό Μοντέλο ως Δομημένο Περιβάλλον
Ø Στατικό Μοντέλο ως προς τη Διακόσμηση
Ø Στατικό Μοντέλο ως προς το Υπαλληλικό Προσωπικό
Ø Στατικό Μοντέλο ως προς τις Προσφερόμενες Υπηρεσίες
Ø Στατικό Μοντέλο ως προς την αναψυχή & τον ελεύθερο χρόνο
Ø Στατικό Μοντέλο Θεραπευτικής Αγωγής
© Οργάνωση -Εσωτερικός Κανονισμός
Ø Το «Πνεύμα» και το «Γράμμα» του εσωτερικού κανονισμού
Ø Οι κανονισμοί ως αφετηρία ή ως στόχος της λειτουργίας του οικοτροφείου
Ø Ο Εσωτερικός Κανονισμός ως έκφραση μηχανιστικής λειτουργικότητας
© Διασφάλιση Ποιότητας
Ø Προσφερόμενων Υπηρεσιών
Ø Οργάνωσης
Ø Σχέση ποιότητας – χρησιμότητας
Ø Καθοριστικοί παράγοντες της ποιότητας
Ø Η σχέση προσωπικού και οικότροφων
© Συνολική Αξιολόγηση Οικοτροφείου
© Η Εταιρική Κουλτούρα της "Κλίμακας" και Δυναμικό Οικοτροφείο
Ø Η Εταιρική κουλτούρα της «ΚΛΙΜΑΚΑΣ»
Ø Εταιρική κουλτούρα και κοινωνική οικονομία
Ø Εταιρική κουλτούρα και ατομική ψυχολογία
ΤΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ: ΣΤΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ
Η αντιπαράθεση δυο μοντέλων οργάνωσης και λειτουργίας οικοτροφείου, ενός στατικού και ενός δυναμικού.
Χαρακτηριστικά των δύο μοντέλων.
Παρουσίαση αποκάλυψη των χαρακτηριστικών μέσα από διάλογο.
Στατικό Μοντέλο
Οικοτροφείο ως δομημένο Περιβάλλον
ως διακόσμηση
ως υπαλληλικό προσωπικό
ως οργάνωση υπαλληλικού προσωπικού
ως προσφερόμενες υπηρεσίες
ü Διατροφής
ü Διαμονής
ü Αναψυχής –Ελεύθερου χρόνου
ü Θεραπευτικής Αγωγής
ως προσφερόμενες υπηρεσίες αντιμετώπισης του στίγματος και η επικοινωνία με την περιβάλλουσα κοινωνία
Τι σημαίνει στατικό μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας σε κάθε μια από τις ως άνω λειτουργίες του οικοτροφείου:
Ø Διακόσμηση:
Καμία αλλαγή-εναλλαγή διακόσμησης, στο πέρασμα του χρόνου
στις εναλλαγές των εποχών
εν όψει εορτών
Καμία αλλαγή-εναλλαγή στην ευθύνη, την οργάνωση, την συμμετοχή εργαζόμενων, φιλοξενούμενων, εθελοντών, περιβάλλουσας κοινωνίας στην διακόσμηση.
Τι σημαίνει στατικό μοντέλο ως προς το προσωπικό
Ø Τα άτομα του προσωπικού παραμένουν άτομα
Ø Αδυνατούν να συνθέσουν ομάδα
Ø Αδυνατούν να βελτιώσουν ατομικές ικανότητες δυνατότητες:
ü Επικοινωνίας
ü Συνεργασίας
ü Αποτελεσματικότητας
Ø Αδυνατούν να καταστήσουν
1. τον χώρο
εργασίας
τον χρόνο
την διαδικασία συνεργασίας σε χώρο, χρόνο διαδικασίας, ατομικής και συλλογικής ανάπτυξης.
Ø Αδυνατούν να καταστήσουν
τον χώρο
τον χρόνο συνεργασίας
τη διαδικασία
σε εργαστήρι ανάπτυξης ανθρώπινου και κοινωνικού κεφαλαίου.
Ø Αδυνατούν να μπουν στην διαδικασία μετουσίωσης της προσωπικής εμπειρίας σε προσωπική συνείδηση και της συλλογικής εμπειρίας σε συλλογική συνείδηση.
Ø Αδυναμία του προσωπικού να πειραματιστεί με αξιοποίηση των ατομικών ιδιαιτεροτήτων των μελών του, ως αναπτυξιακών δυνατοτήτων της ομάδας.
Ø Αδυναμία των μελών να κατανείμουν, να αναλάβουν, ευθύνες στη ζωή και την λειτουργία του οικοτροφείου κατά τρόπο που δεν θα επιτρέπει το κατά τους Αγγλοσάξονες burn out (κάψιμο, εξουθένωση, εξόντωση) του προσωπικού.
Το Στατικό Μοντέλο ως προσφερόμενες υπηρεσίες:
Αν από τις προσφερόμενες υπηρεσίες προσεγγίσουμε: Τη Διατροφή
Μια μηχανική, στατική προσέγγιση της διατροφής θα εστιάσει το ενδιαφέρον στην ποιότητα, θρεπτικότητα, γευστικότητα, καθαριότητα. Στο ωράριο, το ωράριο προσέλευσης σίτισης.
Μια στατική θεώρηση:
ü θα αγνοήσει την ανθρώπινη επικοινωνία, το κλίμα από την προετοιμασία, την προσέλευση, το σερβίρισμα μέχρι και το μαγείρεμα.
ü Θα αντιμετωπίσει το φαγητό ως «καύσιμα».
ü Θα αγνοήσει τις δυνατότητες συνδυασμού π.χ. του πρωινού με το ξεκίνημα μιας μέρας και του βραδινού με το τελείωμα μιας μέρας και την προετοιμασία για τον ύπνο.
ü Θα αγνοήσει τον τρόπο βίωσης του χρόνου από τους οικότροφους, τις ανάγκες τους και τις δυνατότητες «της υπηρεσίας» διατροφής – σίτισης να συνδυάζεται με ένα φάσμα υπηρεσιών δραστηριοτήτων ενδιαφερόντων των υπαλλήλων των οικοτροφείων της περιβάλλουσας κοινωνίας.
ü Θα αγνοήσει την δυνατότητα να συνδυάσει το φαγητό με τις εποχές, ήθη-έθιμα, γιορτές.
Διαμονή: Το που και το πως της διαμονής μπορεί να είναι στατικό ή δυναμικό:
ü Η διαμονή σε άσυλο
ü Η διαμονή σε στρατώνα
ü Η διαμονή σε ξενώνα-εστία
Δεν είναι θέμα χώρου, είναι θέμα κουλτούρας, «κλίματος», ποιότητας ήθους ανθρωπίνων σχέσεων. Αφορά τον τρόπο που αντιμετωπίζεται ο οικότροφος, στον τρόπο, στην κουλτούρα με την όποια διαποτίζεται η προσφορά υπηρεσιών.
Το στατικό μοντέλο διαμονής εκφράζεται με ένα παγιωμένο μηχανικό πλαίσιο σχέσεων, οι οποίες είναι απόρροια παλιωμένων κατηγοριών ανθρώπινων ομάδων και αντιλήψεων χωρίς εξέλιξη, χωρίς αυτοκριτική. Oι ασθενείς είναι και θα παραμείνουν ασθενείς, είναι και θα παραμείνουν εξαρτώμενοι, για την διατροφή, την περίθαλψη, την αγωγή. Κατά συνέπεια δεν έχει νόημα η κάποια ή όποια δυνατή ή πιθανή βελτίωση της κατάστασής τους. Το προσωπικό είναι και θα παραμείνει οι «υγιείς»,οι «υπεύθυνοι», αυτοί που έδιναν το φαγητό, το φάρμακο, τον καφέ ,το τσιγάρο.
Οι κουλτούρες της εξουσίας, της ευθύνης, η ψυχολογία και ψυχοπαθολογίες του υγιούς προσωπικού δοκιμάζονται, κρίνονται, αξιολογούνται στην προσφερόμενη υπηρεσία διαμονής.
Αναψυχή Ελεύθερου Χρόνου
- Ένα στατικό μοντέλο ως προς την αναψυχή και τον ελεύθερο χρόνο
- Θεωρεί και σχεδιάζει την αναψυχή ως κάποιες «εκδηλώσεις».
- Δεν θεωρεί την αναψυχή ως ένα διαρκές ζητούμενο, αφ’ ενός της καθημερινής ζωής αφ ’ετέρου ως ένα ζητούμενο για τις γιορτές κάθε είδους – ονομαστικές των ενοίκων, γενέθλια του ξενώνα, θρησκευτικές κ.τ.λ.
- Δεν θέτει ως στόχο του προσωπικού, ως στόχο του οικοτροφείου την καλλιέργεια της δημιουργικότητας του κάθε ενός προσώπου των εργαζομένων, την δημιουργία ενός κλίματος ανθρώπινων σχέσεων και εργασίας δεν αξιοποιεί το χρόνο, κατά τρόπο που θα αποτρέπει την μετατροπή της ζωής στο οικοτροφείο σε ρουτίνα, θα αποτρέπει την μετατροπή της κάθε δράσης σε νεκρή συνήθεια, επανάληψη.
- Δεν αξιοποιεί κάθε δράση ως ευκαιρία δημιουργικής συμμετοχής, ευχάριστης συμμετοχής, για τους οικότροφους και το προσωπικό, την περιβάλλουσα κοινωνία.
Για παράδειγμα το πρωινό, το μεσημεριανό, το βραδινό φαγητό μπορούν άριστα να συνδυάζονται με αναψυχή. Από την επιλογή του μήνα, την προετοιμασία στο σερβίρισμα μέχρι και το μάζεμα, καθάρισμα. Αν το πρωινό αντιμετωπισθεί ως δουλειά και όχι ως το ξεκίνημα μιας καινούργιας μέρας, θα γίνει ρουτίνα. Αν το βραδινό είναι δουλειά και όχι συνάντηση, συνεύρεση, ευκαιρία για επαφή, για επικοινωνία τότε το βραδινό θα γίνει ρουτίνα, θα γίνει διαδικασία τροφοδοσίας καυσίμων.
Στατικό είναι το μοντέλο που θεωρεί τον ελεύθερο χρόνο ως μια ξεχωριστή και ξεκομμένη διάρκεια, «ποσότητα» χρόνου και όχι ως χρόνο κατά τον οποίο ο άνθρωπος βιώνει, αναπτύσσει την ελευθερία του και τις ικανότητες του βιώνει, μεγιστοποιεί τα όρια της ελευθερίας του.
Θεραπευτική Αγωγή
- Ένα στατικό μοντέλο θεραπευτικής αγωγής είναι το μοντέλο της ελάχιστης δυνατής παρατήρησης, παρακολούθησης των ασθενών από μέρους του προσωπικού.
- Είναι το μοντέλο της συντήρησης του ασθενή στο επίπεδο αποφυγής της κρίσης. Είναι το μοντέλο που αδυνατεί να προσδιορίσει και να επιτύχει όρια βελτίωσης κάθε ενός οικοτροφείου με τους συναδέλφους του, με τον συγγενικό του περίγυρο, με τον κοινωνικό περίγυρο.
- Το προσωπικό που δεν επιμορφώνεται για τις σύγχρονες εξελίξεις, δεν ενδιαφέρεται, δεν διαβάζει, δεν ενημερώνεται, δεν βρίσκεται σε δημιουργικό συναγωνισμό με άλλα οικοτροφεία δεν συγκρίνει τις πρακτικές του με άλλα οικοτροφεία. Είναι στατικό και δεν μπορεί να προσφέρει ένα δυναμικό μοντέλο θεραπευτικής αγωγής.
Εσωτερικός Κανονισμός
Στατική και δυναμική θεώρηση και αξιοποίηση ενός εσωτερικού κανονισμού.
Η ύπαρξη ενός κανονιστικού πλαισίου όπου περιγράφονται οι απαιτήσεις του υπουργείου για τους στοιχειώδης κανόνες υγιεινής, ασφάλειας, θεραπευτικής αγωγής κ.λ.π. ασφαλώς είναι και χρήσιμη και απαραίτητη.
Η ύπαρξη κανονιστικού πλαισίου εσωτερικής οργάνωσης κατανομής ευθυνών και ρόλων λειτουργίας είναι απαραίτητη σε κάθε οικοτροφείο. Κάθε οικοτροφείο διαθέτει έναν εσωτερικό κανονισμό είτε σε κάποιο ράφι είτε σε κάποιο ντουλάπι.
Το «Πνεύμα» και το «Γράμμα» του εσωτερικού κανονισμού
Μια στατική θεώρηση του κανονισμού είναι κυρίως στηριγμένη στο «γράμμα» του κανονισμού και δίνει έμφαση στην τυπολατρική τήρηση των. Είναι η «φαρισαϊκή» προσέγγιση.
Η στατική θεώρηση δεν αναγνωρίζει τον κανονισμό ως εργαλείο που σκοπό έχει:
- Να υπηρετεί το οικοτροφείο ως ανθρώπινη οργάνωση, βούληση, γνώση.
- Να υπηρετεί την οργάνωση του οικοτροφείου σε στιγμές κρίσης.
- Σε στιγμές αδυναμίας της γνώσης, της θέλησης του προσωπικού να λειτουργήσει με γνώμονα την εταιρική κουλτούρα, την συναδελφική αλληλεγγύη, την ανθρώπινη αλληλεγγύη, απέναντι σε οικότροφους και συναδέλφους.
- Σε στιγμές αδυναμίας του προσωπικού να λειτουργήσει με την αίσθηση του χρέους απέναντι στον συνάνθρωπο, ασθενή, συνάδελφο.
Οι κανονισμοί ως αφετηρία ή ως στόχος της λειτουργίας του οικοτροφείου
Η στατική θεώρηση του εσωτερικού κανονισμού, μετατρέπει τον Ε.Κ. από εργαλείο, από μέσο σε σκοπό.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός ως έκφραση μηχανιστικής λειτουργικότητας
Μια στατική θεώρηση του κανονισμού είναι έκφραση μιας μηχανιστικής λειτουργικότητας στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, των τμημάτων, των υπηρεσιών του οικοτροφείου. Μια τέτοια λειτουργικότητα, οδηγεί στην αντίληψη ότι όταν καίγεται το οικοτροφείο δεν πιάνουμε τον πυροσβεστήρα γιατί αυτή είναι δουλειά της πυροσβεστικής υπηρεσίας, δεν ανήκει στα καθήκοντα μας όπως περιγράφεται στο καθηκοντολόγιο μου.
Διασφάλιση Ποιότητας
- Στην Διασφάλιση Ποιότητας τόσο προσφερόμενων υπηρεσιών όσο και σε συνολικό επίπεδο «ποιότητας» του οικοτροφείου στο σύνολο του μπορούμε να διακρίνουμε ανάμεσα σε στατική και δυναμική θεώρηση: Στην στατική θεώρηση.
- Η οικοδομή, ο χώρος, δεν θεωρείται δεν αξιοποιείται ως οικείος χώρος αλλά ως «ξενώνας». Η «προστασία» του χώρου, η διασφάλιση της καθαριότητας είναι, ανήκει, στα δικαιώματα του προσωπικού και τα χρέη ξενιζομένων-οικότροφων. Η καθαριότητα δεν είναι ζητούμενο κουλτούρας, αισθητικής, ανάγκης και ευχαρίστησης των ενοίκων αλλά πρόβλημα πειθαρχίας, τάξης-αταξίας, όπου ξανά φύλακας της τάξης είναι ο φύλακας των φαρμάκων και ο φύλακας του ωραρίου και ο φύλακας της εξόδου.
Διασφάλιση Ποιότητας:
¥ Προσφερόμενων Υπηρεσιών
¥ Οργάνωσης
¥ Σχέση ποιότητας – χρησιμότητας
¥ Καθοριστικοί Παράγοντες της Ποιότητας
Η ποιότητα ως προς την διακόσμηση:
Σε σχέση και συνέχεια των όσων είπαμε στο κεφάλαιο διακόσμηση.
Μια στατική θεώρηση της προσφερόμενης ποιότητας διακόσμησης θα σταθεί σε κάποια «εξωτερικά» και μόνο στοιχεία, στοιχεία που διασφαλίζουν τα επίπεδα του καθωσπρεπισμού.
Στην στατική θεωρία η δυνατότητα προσωπικής συμμετοχής ενοίκων, προσωπικής συμμετοχής υπαλλήλων, η δυνατότητα συνεργασίας μεταξύ ενοίκων και προσωπικού στην διακόσμηση, αποκλείεται.
Η μία μέρα το μήνα, μια Κυριακή το μήνα, αφιερωμένη στην επιθυμία τις δυνατότητες, το ταλέντο, την συνεργασία ενοίκου και προσωπικού δεν υπάρχει στην ατζέντα της στατικής θεώρησης.
Η στατική θεώρηση της ποιότητας διακόσμησης δεν θεωρεί την «διακόσμηση» του πρωινού, μεσημεριανού ή βραδινού φαγητού μια χρήσιμη υπόθεση.
Η στατική θεώρηση είναι «σε θέση» να καταστήσει και την εναλλαγή στην διακόσμηση μια βαρετή ρουτίνα χωρίς προσωπικό χρώμα, χωρίς μεράκι.
Διακόσμηση Ποιότητας Διατροφής
Η στατική θεώρηση θα αρκεστεί σε μία από διατροφικής πλευράς αξιολόγηση της ποιότητας, ποσότητας, καθαριότητας, «service».
Θα αγνοήσει τις ψυχολογικές συνιστώσες.
Συνιστώσες που π.χ. συνδυάζονται με:
- To εάν κατά πόσο οι ένοικοι και οι υπάλληλοι μοιράζονται το ίδιο τραπέζι και το ίδιο φαγητό.
- Την δυνατότητα να αποκτάει το τραπέζι μια γεύση άνεσης, οικειότητας, ευχάριστης επικοινωνίας.
- Την δυνατότητα να προσφέρει το τραπέζι ευκαιρίες, δυνατότητες για βελτίωση επικοινωνιακών ικανοτήτων, συναισθηματικών «φτερουγισμάτων» και να μην παραμείνει μια αναγκαστική συνάθροιση προβληματικών.
Η σχέση προσωπικού και οικότροφων
Πέρα από τη Σκύλα της ταύτισης και την Χάρυβδη – συναισθηματικής νέκρωσης.
Ασφαλώς η ταύτιση με τον ασθενή οικότροφου δεν θα έχει τελικά καλά αποτελέσματα ούτε για τον ασθενή ούτε για τον υπάλληλο. Δεν θα επιτρέπει στον υπάλληλο να ανταποκριθεί στα καθήκοντα του, να είναι χρήσιμος στον ασθενή. Η ταύτιση με τον ασθενή συνήθως είναι αποτέλεσμα ικανοποίησης εσωτερικής ανάγκης του υπαλλήλου και όχι προσπάθεια να προσφέρει ο υπάλληλος τον καλύτερο εαυτό του για την αντιμετώπιση των αναγκών του ασθενούς.
Η Χάρυβδη της ψυχρής απόστασης της μηχανιστικής συμπεριφοράς χωρίς συναισθήματα προκύπτει:
- Είτε από φόβο να μην εμπλακούμε σε σχέση που γρήγορα θα μας «κάψει».
- Είτε από αδιαφορία για τον άνθρωπο-συνάνθρωπο ασθενή και την «εκτέλεση των καθηκόντων μας» βάση του καθηκοντολογίου ή του ωραρίου. Είναι ο άνθρωπος ο αποξενωμένος από την εργασία του.
- Είτε από στραβή-λαθεμένη αντίληψη του επαγγελματισμού.
Αν ο επαγγελματισμός προϋποθέτει μη ταύτιση με τον ασθενή, δεν σημαίνει, δεν προϋποθέτει και δεν συνεπάγεται αποξένωση από τον ασθενή και την εργασία.
Οι κίνδυνοι:
H αποξένωση του εργαζομένου από την εργασία του συνεπάγεται την αποξένωση από τον εαυτό του. «Το κατέβασμα των ρόλων για 8-10 ώρες την ημέρα» θα έχει τραγικές συνέπειες για την ψυχική υγεία, ισορροπία για τον συναισθηματικό κόσμο του εργαζομένου.
Πέρα από την ταύτιση και την αποξένωση υπάρχει η «ζεστή απόσταση» μπορεί να υπάρξει ή με επίγνωση του αναγκαίου μέτρου προσφορά. Προσφορά και σχέση πέρα από μηχανική και κατά συνήθεια συμπεριφορά. Σ’ αυτή την κατεύθυνση η εργασία συνδιάζεται με διαδικασίες αυτοπαρατήρησης-αυτοελέγχου, με διαδικασίες «διαχείρησης» του συναισθηματικού μας κόσμου με διαδικασίες αυτογνωσίας και αυτό-ανάπτυξης.
Management μέσω προγραμματικών στόχων
(Management by objective by self development control)
Τα αποτελέσματα προκύπτουν από την αξιοποίηση και την δημιουργία ευκαιριών ΟΧΙ από την επίλυση προβλημάτων.
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟΥ
Η συνολική αξιολόγηση του οικοτροφείου του οργανωτικού του μοντέλου, ως ποιότητας προσφερόμενων υπηρεσιών θα γίνει αναγκαστικά πάνω σε τρεις άξονες, όπως κρίνεται κάθε οργάνωση.
1. Αν το οικοτροφείο ως θεσμός ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τους
σκοπούς που οδήγησαν στην δημιουργία του. Στην προκειμένη περίπτωση:
Ø Αν το οικοτροφείο ανταποκρίνεται στους στόχους της αποιδρυματοποίησης. Οι στόχοι της αποιδρυματοποίησης ουσιαστικά υπήρξαν, η προσφορά αξιοπρεπούς μεταχείρισης των ασθενών, η βελτίωση της ποιότητας ζωής, της υγείας, των ικανοτήτων των ασθενών και η κοινωνική τους ένταξη στο βαθμό που είναι δυνατή.
2. Αν η οργάνωση , ο φορέας και εν προκειμένω το οικοτροφείο ικανοποιεί, ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μελών του εργαζομένων-οικότροφων.
Ø Οι ανάγκες των εργαζομένων ως ανθρώπων για προσωπική ικανοποίηση, ικανοποίηση από την εργασία, η ανάγκη για αναγνώριση και κοινωνική καταξίωση, η ανάγκη του ανθρώπου να ανήκει σε μια ευρύτερη ομάδα.
Ø Η ανάγκη για προοπτική, για ελπίδα προς ένα μέλλον σχετικά καλύτερο.
3. Αν το οικοτροφείο είναι χρήσιμο στην περιβάλλουσα κοινωνία.
Με άλλα λόγια :
Ø Αν ο συγκεκριμένος φορέας πάψει να υπάρχει, η κοινωνία θα έχει ζημία και πόση ζημία;
Ø Αν η συντήρηση του συγκεκριμένου φορέα είναι κοινωνικά συμφερότερη από την κατάργηση του.
Η χρησιμότητα του φορέα, μετριέται από την ένταση και την έκταση των αναγκών, το φάσμα των αναγκών που καλύπτει και με ποιο κόστος τις καλύπτει.
Ø Αν η αντικατάσταση του φορέα από άλλον για την προσφορά του ίδιου έργου είναι συμφερότερη για την κοινωνία.
Η χρησιμότητα του κάθε ενός από τα οικοτροφεία θα κριθεί σε τοπικό επίπεδο και η χρησιμότητα ως ΚΛΙΜΑΚΑ σε εθνικό.
Σε τοπικό επίπεδο: Το κάθε οικοτροφείο οφείλει να μελετήσει και να προτείνει στην ΚΛΙΜΑΚΑ το σχέδιο δράσης του για την σχέση του με τοπική κοινωνία. Ασφαλώς η προσπάθεια του κάθε οικοτροφείου να ενταχθεί «οργανικά» στην τοπική κοινωνία, θα πρέπει να ανταποκρίνεται στην τοπική ιδιαιτερότητα. Κάθε οικοτροφείο πρέπει να δημιουργήσει το δικό του μοντέλο σχέσης με την τοπική κοινωνία. Κάθε οικοτροφείο πρέπει να δημιουργήσει συμμαχίες με φορείς, με οργανώσεις ΑΜΕΑ, οικογένειες ΑΜΕΑ, με την κοινωνική υπηρεσία του Δήμου, να αναλάβει πρωτοβουλίες στήριξης ή δημιουργία μονάδων κοινωνικής οικονομίας σε δημοτικό επίπεδο, επιμορφωτικής δράσης σε θέματα κουλτούρας της υγείας, ψυχικής υγείας κ.λ.π.
Η ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟΥ
Η Κλίμακα, όπως και κάθε οργανισμός ή επιχείρηση ιδιωτικού δημοσίου, ή του τρίτου τομέα της οικονομίας έχει την εταιρική κουλτούρα της.
Ως εταιρική κουλτούρα ορίζεται:
To σύνολο των γραπτών ή άγραφων κανόνων που διαποτίζουν την φιλοσοφία, την θεωρία και την πράξη της Διοίκησης και του Management της εταιρίας, αρχείο management και εργασιακών σχέσεων που ασκεί στην πράξη η εταιρεία. Το πώς αντιλαμβάνεται τη σχέση επιχείρησης κοινωνίας-οικονομίας όπως και του πως αντιλαμβάνεται και αντιμετωπίζει τη σχέση του εργαζομένου με εργασία.
Η εταιρική κουλτούρα της ΚΛΙΜΑΚΑΣ
Η Κλίμακα ορίζεται ως φορέας ανάπτυξης ανθρώπινου και κοινωνικού κεφαλαίου. Η Κλίμακα αποδέχεται ότι: ουσιαστικότερη και αποδοτικότερη εκ των συντελεστών της παραγωγής είναι το ανθρώπινο και το κοινωνικό κεφάλαιο. Η επένδυση στην ανάπτυξη του ανθρώπινου και κοινωνικού κεφαλαίου αποτελεί την αποδοτικότερη αναπτυξιακή επένδυση στην κατεύθυνση της αειφόρου ανάπτυξης.
Για την Κλίμακα η ανθρώπινη εργασία είναι και πρέπει να είναι απελευθερωτική και αναπτυξιακή για τον άνθρωπο να αναπτύσσει και να απελευθερώνει την ανθρώπινη δημιουργικότητα και κοινωνικότητα.
Ως κατεξοχήν αναπτυξιακούς στόχους η ΚΛΙΜΑΚΑ θέτει: την ανάπτυξη του δικού της ανθρώπινου κεφαλαίου. Τη βελτίωση των κατά κεφαλήν ικανοτήτων και δυνατοτήτων των μελών της, την συνεχή βελτίωση των δυνατοτήτων συλλογικής δράσης των μελών της.
Σε ένα περιβάλλον συνεχών αλλαγών και προκλήσεων στο χώρο της οικονομίας με την αδήριτη ανάγκη προσαρμογής
- της παραγωγής
- της κατανάλωσης
- των καταναλωτικών προτύπων
- της χρήσης και αξιοποίησης πόρων και πηγών ενέργειας στις απαιτήσεις, στις αρχές και τους στόχους της αειφόρου ανάπτυξης, η κυρίαρχη φιλοσοφία και πρακτική κάθε επιχείρησης επιβάλλεται να αναθεωρηθεί στην ίδια κατεύθυνση , στην κατεύθυνση της αειφόρου ανάπτυξης.
Κατά συνέπεια η Κλίμακα αποδέχεται και υπηρετεί την κουλτούρα, τις αρχές και τις κατευθύνσεις της αειφόρου ανάπτυξης.
Εταιρική κουλτούρα και κοινωνική οικονομία
Η Κλίμακα στην θεωρία και την πράξη θεωρεί την οικονομία από την ΦΥΣΗ της ως επιστήμη κοινωνική αλλά και στην στόχευση της ως κοινωνική λειτουργία αναγκαστικά εξυπηρετική της κοινωνίας.
Αν η οικονομία δεν είναι κοινωνική, αν δεν υπηρετεί την κοινωνία στο σύνολο της, αν δεν υπηρετεί τα κοινωνικά συμφέροντα και δι’ αυτόν τα ατομικά αλλά επιχειρεί το αντίστροφο, δεν είναι οικονομία, (με σύμφωνη γνώμη και του Αριστοτέλη).
Εταιρική κουλτούρα και ατομική ψυχολογία
Για την πραγμάτωση των ως άνω στόχων, για την διασφάλιση μιας σχέσης ατόμου και ομάδας εργασίας στην Κλίμακα, η οποία θα αξιοποιεί και θα επιδιώκει την εναρμόνιση των διαφορών, όπου η ομάδα δεν τείνει να καταργεί, να ισοπεδώνει, να συνθλίβει την διαφορά, αλλά αντίθετα να αριστοποιεί την ιδιαιτερότητα και την εναρμόνιση της στο σύνολο.
Αξονικοί. κυρίαρχοι στόχοι κάθε φορέα που θέλει να υπηρετεί την ανάπτυξη του ανθρώπινου και κοινωνικού κεφαλαίου πρέπει να είναι:
H μετουσίωση της προσωπικής ιστορίας σε προσωπική συνείδηση των προσωπικών εμπειριών σε προσωπική συνείδηση. Η μετουσίωση της συλλογικής πορείας, εμπειρίας, ιστορίας, σε συλλογική συνείδηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου