Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2009

Εταιρική κοινωνική ευθύνη. Εργαλείο ή αναγκαιότητα;



Η εταιρική κοινωνική ευθύνη είναι πλέον αναγκαιότητα και όχι επιλογή. Οι επιχειρήσεις αποτελούν οντότητες, οι οποίες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το κοινωνικό σύνολο μέσα στο οποίο δραστηριοποιούνται, επηρεάζοντας και επηρεαζόμενες από τα δεδομένα της εποχής και του χώρου δράσης τους. Οφείλουν, επομένως, να αναγνωρίζουν την ευθύνη που τους αναλογεί, απέναντι στην κοινωνία και το περιβάλλον. Να σέβονται, δηλαδή, τις αρχές και τις αξίες που χαρακτηρίζουν τον πολιτισμό μας (το σεβασμό προς τον άνθρωπο – την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, την παροχή ίσων ευκαιριών, το σεβασμό στο περιβάλλον, τη βελτίωση του επιπέδου και της ποιότητας ζωής).
Μέσω της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης οι επιχειρηματίες δεν είναι σεβαστοί μόνο επειδή παράγουν κέρδη, αλλά για τη σωστή συνεισφορά τους και την ανταπόκρισή τους στις κοινωνικές προκλήσεις. Σε μία κοινωνία που διαρκώς εξελίσσεται, κανένας δεν μπορεί να μένει απαθής απέναντι στις ίσες ευκαιρίες, στην ενθάρρυνση και επιβράβευση πρωτοβουλιών.
Οι εταιρείες που εργάζονται, παράγουν και κερδοφορούν στη χώρα μας, ας αναλογιστούν την ευθύνη που έχουν απέναντι στην κοινωνία όντας μία ζωντανή κοινωνική και συχνά πολυάριθμη κοινωνική δομή. Καθίσταται στις μέρες μας επιτακτική η ανάγκη σύμπραξης των φορέων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, κοινωνικών εταίρων και ΜΚΟ με στόχο την καταπολέμηση των διακρίσεων και ανισοτήτων. Η εταιρική κοινωνική ευθύνη συμβάλλει στο σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του κράτους δικαίου, καθώς και στη βιώσιμη λειτουργία της δημοκρατίας και της οικονομίας της αγοράς σε τοπική, εθνική, ευρωπαϊκή ή παγκόσμια κλίμακα.
Στην ολιστική της θεώρηση, η εταιρική κοινωνική ευθύνη είναι πολύ περισσότερα από τις δωρεές και τις χορηγίες για ανθρωπιστικούς και πολιτιστικούς σκοπούς. Οι «κοινωνικά υπεύθυνες» επιχειρήσεις αποφασίζουν να προχωρήσουν πέρα από τις ελάχιστες νομικές υποχρεώσεις που τις βαρύνουν με σκοπό να ανταποκριθούν στις ανάγκες κοινωνικών ομάδων. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι αυτές οι ενέργειες λαμβάνονται πέρα από τις νομικές απαιτήσεις, με εθελοντική πρωτοβουλία των επιχειρήσεων και εντάσσονται σε μία μακροπρόθεσμη πολιτική και εταιρική ηθική.
Οι επιχειρήσεις που υιοθετούν κοινωνικά υπεύθυνες πρακτικές αντλούν οφέλη τόσο σε ό,τι αφορά την παραγωγικότητά τους όσο και σχετικά με τη φήμη και την εικόνα της επιχείρησης, αφού βελτιώνονται οι σχέσεις αυτής με την τοπική κοινωνία και προκύπτει η θετική ανταπόκριση της κοινής γνώμης μέσα από αυτή τη βελτίωση της εταιρικής εικόνας. Μια «κοινωνικά υπεύθυνη» επιχείρηση καλλιεργεί, επίσης, στους εργαζομένους την αντίληψη ότι δεν αποτελούν απλώς γρανάζια μιας απρόσωπης μηχανής, αλλά ότι συνεισφέρουν σε μια ομαδική προσπάθεια.
Καθίσταται σαφές ότι η εταιρική κοινωνική ευθύνη δεν είναι απλή φιλανθρωπία ούτε απλώς μέσο βελτίωσης και προώθησης της εταιρικής εικόνας. Πολύ περισσότερο δεν αποτελεί μία νέα τάση, η οποία θα ξεπεραστεί. Οι αρχές της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και τα μερίδια εμπλοκής της επιχείρησης σε αυτή, συνθέτουν τη συνείδηση του ίδιου του επιχειρηματία.

Εν κατακλείδι, πρέπει να επισημάνουμε ότι απαιτούνται περισσότερα και βελτιωμένα μέτρα σε εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο , εκτός από τις εθελοντικές πρωτοβουλίες, για τη διασφάλιση του «κοινωνικά υπεύθυνου» χαρακτήρα των έργων των επιχειρήσεων.

1 σχόλιο:

Ηλίας είπε...

Πολύ ενδιαφέρον! Ευχαριστώ!